هدر پست اسفراین
شهر شیربان

امروز در این مقاله با کمک تیم ایرانیان سعی داریم تا تمام نکات مهم و جذاب در مورد استان خراسان شمالی را برای شما مو به مو بیان کنیم.

#جاذبه_های_گردشگری

 

استان خراسان شمالی با مساحت ۲۸ ۱۴۳۴ در شمال شرقی ایران قرار دارد و مرکز آن شهر بجنورد است و برخی از محصولات کشاورزی که در این شهر کشت می شود ، عبارتند از: غلات ، انگور، سیب زمینی، پنبه و چغندر .

اماکن تاریخی، دیدنی و باستانی این منطقه

شهرهای دیگر استان خراسان شمالی عبارتند از فاروج، اسفراین، شیروان، جا جرم، گرمه و… در کل می توان گفت که در استان خراسان جنوبی ۸ شهرستان بزرگ، ۲۲ شهر و تعداد بسیار زیادی منطقه و روستا وجود دارد.

که تمامی آن ها خراسانی به حساب می آیند؛ هر کدام از شهر های ذکر شده نیز دارای اماکن باستانی مربوط به خود می باشند اما مشهور ترین آن ها در بجنورد قرار گرفته اند.

آثار باستانی و تاریخی هر شهر و دیاری نشان دهنده شکوت، قدمت و عظمت و بزرگی آن ملت بوده است. این آثار همچنین سیر پیشرفت تدریجی بشر در زمینه های مختلف را به خوبی نمایان می کنند.

بزرگی می گفت برای دست یافتن به آینده، به گذشته تان خوب نگاه کنید. همین جمله کوتاه اما تاثیر گذار حقایق بسیاری را برای ما روشن می سازد و اهمیت حفظ آثار باستانی را بیش از پیش شفاف می کند.

در این قسمت به معرفی اماکن تاریخی مختلف در استان خراسان شمالی می پردازیم، پس با ما همراه باشید:

جاهای دیدنی اسفراین

شهر تاریخی بلقیس

این شهر تاریخی حدود چهار‌هزار سال قدمت دارد و نزدیک به شهر اسفراین قرار دارد. خرابه‌هایی شهر بلقیس شامل ارگ، خندق و مقبره شیخ آذری باقی مانده و معروف‌ترین بنای باقی‌مانده آن که در سال ۸۰ جز آثار ملی قرار گرفته، نارین قلعه است.

شهر بلقیس
شهر قدیمی بلقیس در اسفراین

منطقه میلانلو

منطقه میلانلو، منطقه‌ای ییلاقی شامل چند روستا مانند اردغان، بیدواز، حسن آباد، پرکانلو، سرچشمه و سارکانلو می‌باشد. جاهای دیدنی این منطقه، کوه‌های شاه‌ جهان، چشمه‌های پرآب، غار انوشیروان، غار سنجد چشمه و منطقه تفریحی چمن است.

عکس میلانلو
نقاشی خداوند

روستای دشت

در ۸۰ کیلومتری شمال غرب گرمه، در جاده بجنورد- گرگان روستایی با آب و هوای معتدل کوهستانی است و به دلیل هوای مرطوب دریای مازندران جنگل‌های سرسبز و پوشش تنک جنگلی دارد.

عکس روستای دشت
رنگ زیبایی به نظر تون چیست؟

غارهای کفترک

غارهای کفترک، در ۲۰ کیلومتری غرب شهر درق قرار دارند. بزرگترین غار در دامنه کوه قره میغ با دهانه‌ای تنگ که یک نفر می تواند وارد آن شود. رسوبات آهکی در طی میلیون ها سال قندیل های زیبا و عجیب ایجاد کرده است.

غار کفترک
شبیه کندو زنبور عسل

 

محوطه باستانی قلعه دهی

این محوطه باستانی بقایای یک قلعه خشتی و گلی در شهرستان گرمه، ۱ کیلومتری شمال شرق شهر درق قرار دارد. دروازه اصلی آن در ضلع شرقی و حصار آن در بخش های مختلف برج و بارو داشته که در اثر فرسایش به خاک تبدیل شده است

این قلعه در قرن‌های ۶ تا ۸ هجری ساکنانی داشته است.


رباط قره بیل

کاروانسرای قره ­بیل از کاروانسراهای تاریخی شهرستان گرمه در روستای رباط قره بیل قرار دارداست که قدمت بنای اولیه آن به قرون ۵-۴ هجری می­رسد.

و رباط املوتلو نیز نامیده می‌شود. مصالح کاروانسرا سنگ، ساروج، گچ و آجر می‌باشد. در گرداگرد حیاط بزرگ غرفه ­های متعددی با سقف گنبدی ساخته شده و زیر سقف با گچ‌بری‌های زیبا تزئین شده است.

 

رباط قره بیل
موقعیت: شهرستان گرمه، روستای رباط قره بیل

به زودی این پست کامل می شود

سایت

منبع: سایت گردشگری ایرانیان

نویسندگی در شهر شیربان

اگر دوست دارید در سایت ما به عنوان نویسنده فعالیت کنید در تلگرام به ایدی rezamxc پیام دهیدمدرسه شیربان