هدر آذربایجان شرقی
شهر شیربان

آذربایجان شرقی، یکی از جذاب‌تری استان‌های نیمه شمال غرب ایران است. تاریخ غنی و مردم مهمان‌نواز، با ویژگی‌‌ های فرهنگی خاص این دیار، بر جذابیت‌های این استان زیبا افزوده است. اگر قصد سر زدن به استان آذربایجان شرقی دارید، باید لیست بلندبالایی از مراکز دیدنی تهیه کنید. در این مقاله قصد داریم با جذاب ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی آشنا شویم. با ما در علی‌بابا همراه باشید.

روستای کندوان

روستای کندوان  آذربایجان شرقی

روستای کندوان را در صدر لیست جاهای دیدنی آذربایجان شرقی قرار دارد که نباید دیدن آنها را از دست بدهید، بنویسد. به قطع دیدنی‌ترین نقطه استان آذربایجان روستای صخره‌ای کندوان است. این استان که در نزدیکی اسکو واقع شده‌ است، شهرتی جهانی دارد. معماری متفاوت خانه‌هایی که در دل صخره‌ها کنده شده‌اند و سبک زندگی خاص مردمان ساکن این روستا، باعث شده است تا کندوان سالانه میزبان هزاران گردشگر باشد.

روستای کندوان دو خواهر دوقلو در ترکیه و ایالات متحده دارد. اما تنها روستای صخره‌ای مسکونی جهان به‌حساب می‌آید. بهترین زمان برای بازدید از کندوان، اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

ائل گلی

ائل گلی آذربایجان شرقی

ائل گلی، یا پارک شاه‌ گلی، از معروف‌ترین و مهم‌ترین مراکز تفریحی شهرستان تبریز است. قدمت این مجموعه تفریحی که دارای ارزش تاریخی و گردشگری بالایی است، به دوره آق قویولونها می‌رسد.

دریاچه ائل‌ گلی، در ابتدا برای تامین آب مورد نیاز شهرستان تبریز احداث شد. به مرور در کنار این دریاچه بنای ائل گلی احداث شد و این مجموعه توسعه یافت. امروزه، هتل‌های متعدد، مراکز فروش زنجیره‌ای و پارک بازی کودکان در مجموعه ائل گلی وجود دارند که باعث شده‌اند مجموعه ائل‌گلی به یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های تبریز تبدیل شود. توصیه می‌کنم حتما در سفر به آذربایجان از این مجموعه زیبا دیدن کنید.

جنگل‌های ارسباران

جنگل‌های ارسباران - جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید و هرکجا که باشید دنبال جنگل و سرسبزی هستید، حتما باید از جنگل‌های بی‌نظیر ارسباران آذربایجان شرقی دیدن کنید. جنگل‌های ارسباران از معدود بازماندگان جنگل‌های هیرکانی است.

از جنگل‌های ارسباران به عنوان موزه حیات وحش ایران هم یاد می‌شود. گونه‌های متنوع و کم‌یابی از حیوانات در این منطقه از آذربایجان شرقی زندگی می‌کنند. خرس قهوه‌ای، سیاه‌گوش، مرال، غزال، مار افعی، گراز و پلنگ از معروف‌ترین گونه‌های حیوانی هستند که ارسباران میزبان حیات آنها است.

اگر دوست داشتید جاهای دیدنی خراسان شمالی هم ببنید

جنگل‌های ارسباران در تابستان بسیار خنک است و هوای دلچسبی دارد. بهترین زمان بازدید از این پوشش طبیعی استان آذربایجان شرقی تابستان است. پس اگر دوست دارید از گرما فرار کنید و به گوشه دنجی از ایران پناه ببرید، جنگل‌ ارسباران بهترین گزینه به‌حساب می‌آید.

کاخ شهرداری تبریز

کاخ شهرداری تبریز - جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

یکی از زیباترین عمارت‌های شهرستان تبریز و جالب‌ترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی، کاخ شهرداری است. این عمارت زیبا که درواقع مرکز انجام امور مربوط به شهرداری تبریز است، درست در مرکز این شهر واقع شده است. در کنار برج ساعتی که برای مردم تبریز جزو خاطره‌انگیزترین بناهای شهر است. کاخ شهرداری تبریز که حدودا 80سال عمر دارد، از همان ابتدا با کاربری شهرداری یا همان بلدیه ساخته شد. این عمارت با گذشت همه این سالها، هنوز کاربری خودش را حفظ کرده است و همچنان به عنوان شهرداری شناخته می‌شود.

البته قدمت این عمارت، آن را تبدیل به موزه‌ای شهری ساخته است. علاقه‌مندان به تاریخ تبریز می‌توانند به سادگی از این عمارت تاریخی و زیبا دیدن کنند و در کار آن از آثاری که از دهه‌های قبل باقی مانده است هم بازدید کنند. اولین ماشین شهرداری، اولین ماشین آتش‌نشانی تبریز، موزه فرش و موزه دوربین از جمله جاذبه‌های این عمارت زیبا و قدیمی شهرستان تبریز هستند

ربع رشیدی

ربع رشیدی - جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

ربع رشیدی یکی از ارزشمندترین بناهای آذربایجان شرقی است. این بنای تاریخی که قدمتی در حدود 600 سال دارد، در دوره مغول‌ها و در زمان وزارت خواجه رشید‌الدین فضل‌الله احداث شد. ربع رشیدی دانشگاهی با امکانات کامل بوده است. ساختمان دانشگاه، استراحتگاه، حمام، مسجد، کتابخانه و … داشته است.

تمرکز ربع رشیدی در آموزش پزشکی به دانشجویان بوده است. البته امروزه از بنای ربع رشیدی، گنبد آن سالم‌تر مانده است. گنبد این بنا درواقع آرامگاه خواجه رشید ‌الدین فضل الله است. برای بازدید از این مجموعه تاریخی می‌توانید به شهر باغمیشه از توابع تبریز بروید.

مسجد و گنبد کبود

مسجد و گنبد کبود - جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

یکی از جلوه‌های شاهکار هنر معماری ایرانی-اسلامی را می‌توان در مسجد کبود تبریز دید. این مسجد زیبا که در تبریز واقع شده است، به خاطر کاشی ‌کاری ‌های فیروزه‌ای و نمای آبی مسجد، به مسجد کبود معروف شده‌ است. این مسجد، یادگار حکومت قراقویولونها در تبریز است. متاسفانه قسمت عمده مسجد کبود در زلزله سال 1193 از بین رفت و جیز کمی از آن شکوه و عظمت باقی ماند. اما همین مقدار باقی مانده هم با کاشی‌های منقوش به طرح‌های زیبای اسلیمی جلوه‌ای خاص دارند که هر علاقه‌مند به هنر را به خود جذب می‌کند.

خانه مشروطه

عکس خانه مشروطه - جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

می‌دانیم که تبریز، زایشگاه تحولات مهم ایران بوده است. یکی از مهمترین تحولات سده قبل، جنبش و انقلاب مشروطه بوده است که اصلی‌ترین مهد آن، شهر تبریز است. خانه مشروطه، تاریخ گویای ایران دوره مدرن است. تندیس‌ها، نمادها، اسناد و آثار باقی مانده از دوره جنبش مشروطه که بخش مهمی از آن در این خانه می‌گذشت، نشان دهنده همت عالی مردان این دیار در راستای تحقق بخش مهمی از حقوق مردم ایران در حکومت دارد.

خانه مشروطه حدو یک‌ونیم قرن پیش در تبریز ساخته شد. این خانه محل رفت‌وآمد موثرترین شخصیت‌های حنبش مشروطه بوده است و امروزه به موزه‌ای زیبا و دیدنی برای علاقه‌مندان و زیباترین جاهای دیدنی آذربایجان شرقی برای تاریخ‌دوستان تبدیل شده است. این موزه دیدنی را می‌توانید در بافت تاریخی تبریز و در کنار مسجد جامع پیدا کنید.

مقبره‌الشعرا

مقبره مقبره ‌الشعرا  -جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

تبریز زادگاه مفاخر ادبی و هنری ایران است. بسیاری از شعرای بزرگ ایران، اصالت تبریزی دارند و در این شهر آرام گرفته‌اند. مقبره‌الشعرای تبریز، میزبان پیکر 400 تن از شعرا و مفاخر هنری این شهر باشکوه است. جایی که مشتاقان ادب برای بازدید از مقبره این مفاخر ادبی به آن سفر می‌کنند. مرحوم شهریار یکی از معروف‌ترین مفاخر ادبی آذربایجان است که در مقبره‌الشعرا به خاک سپرده شده‌ است.

سردر این آرامگاه هم معماری جالبی دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.این بنا مقبره‌الشعرا را از سایر ابنیه تاریخی مشابه خود، متفاوت کرده است. برای دسترسی به مقبره‌الشعرا باید به بافت تاریخی تبریز بروید.

موزه آذربایجان

عکس موزه - جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

یکی از مهم‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی ایران در استان آذربایجان شرقی دارد. موزه آذربایجان که تبریز واقع شده است، گنجینه‌ای بزرگ از تاریخ باستانی ایران را در خود جا داده است. این بنای زیبا که حدودا 50 سال از قدمت بهره‌برداری از آن می‌گذرد در زمینی به مساحت 2400 متر مربع و سه طبقه بنا شده است.

بسیاری از اشیا باستانی ایران در این موزه نگهداری می‌شود و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. در این موزه می‌توانید آثار اکتشاف شده از جیرفت را مشاهده کنید که قدمتی در حدود 7000 سال دارند.

قلعه ضحاک

قلعه ضحاک - جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

قلعه اژدهاک یا قلعه ضحاک، در شهرستان هشترود قرار دارد. این قلعه قدمتی بسیار طولانی دارد. گفته می‌شود که قدمت قلعه ضحاک به دوره اشکانیان برمی‌گردد. این قلعه در قسمت بالای کوه قرار دارد و منظره‌ زیبای زیر پای شما را در معرض دیدتان قرار می‌دهد. نکته جالب درباره قلعه ضحاک، افسانه‌هایی است که در مورد آن گفته می‌شود. بنابر افسانه‌ها، این قلعه محل حکمرانی ضحاک، پادشاه معروف و ستمگر شاهنامه بوده است. بنابر باور عمومی، کاوه آهنگر که دربرابر ضحاک قیام کرد هم از اهالی هشترود بود.

اگر دوست دارید به تماشای تاریخ باستان بروید و در جایی قدم بزنید که سالیان گذشته، کاوه آهنگر دربرابر پادشاه مستبد دوره خودش به خونخواهی ایستاد، تماشای این قلعه باستانی را از دست ندهید. قلعه ضحاک یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی و جاهای دیدنی آذربایجان شرقی است.

موزه عصر آهن

عکس موزه عصر آهن - جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

یک اتفاق باعث شد تا زمینی در کنار مسجد کبود، به یکی از مهمترین مراکز باستانی ایران تبدیل شود. موزه عصر آهن که اولین موزه صحرایی ایران نام دارد، در عملیات خاکبرداری در کنار مسجد کبود و به صورت کاملا اتفاقی کشف شد. محوطه اکتشاف شده، شامل گور‌های کودکان، زنان و پسران نسبتا نوجوان بود که اطلاعات جالبی درمورد تاریخ کهن تبریز به باستان‌شناسان بخشید.

اگر گذارتان به کاشان و تپه سیلک خورده باشد، باید حدس بزنید که قرار است در موزه عصر آهن تبریز، شاهد چه آثار باستانی باشید. گورهای انسان‌های دوره باستان و اشیایی که با آنها به زیر خاک رفته‌اند، جلوه عجیبی از گذر تاریخ به تماشاگران نشان می‌دهد. سفال‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که در کنار یا داخل گورها کشف شدند و اکنون به معرض نمایش درآمده‌اند، اطلاعات جالبی از وضعیت و سبک زندگی مردم دوره باستان به باستان‌ شناسان می‌دهند. اگر دوست دارید از این موزه دیدن کنید، می‌توانید آن را در شهرستان تبریز و در کنار مسجد کبود پیدا کنید.

بازار سنتی تبریز

عکس بازار سنتی تبریز - جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

بازارها از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری هر شهر به حساب می‌آیند. خبرخوب اینکه بهترین و معروف‌ترین بازار سنتی ایران، در تبریز جا خوش کرده است. جایی که از آن به عنوان بزرگترین بازار سنتی سرپوشیده جهان یاد می‌شود. بازار تبریز، در مجموعه‌ای به مساحت حدود یک کیلومتر مربع بنا شده است. این بازار 11 دالان، 20 راسته، 25 تیمچه، 35 سرا و 6500 مغازه دارد.

معماری بی‌نظیر و وسعت مساحت بازار تبریز، آن را به یکی از معروف‌ترین بازارهای سنتی ایران تبدیل کرده است. راسته طلا فروش ‌های بازار تبریز، شهرت بسیار زیادی دارد. بازار تبریز یکی از مهمترین مکان‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آید. روزانه مسافران زیادی برای بازدید از این بازار قدیمی و خرید سوغات به آن سر می‌زنند. اگر به آذربایجان شرقی سفر کردید، حتما بازار سنتی تبریز را در لیست دیدنی‌های خودتان قرار بدهید.

کلیسای استفانوس مقدس

عکس کلیسای استفانوس مقدس - جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

کلیسای استفانوس مقدس، یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی ارامنه ایران است. این کلیسا در کوه‌های اطراف جلفا و در فاصله چندکیلومتری رودخانه ارس واقع شده‌ است. معماری زیبای کلیسا و طبیعت بکر اطراف آن، از این کلیسا بنایی دیدنی ساخته است که هر گردشگری را به خودش جذب می‌کند. سنت استفانوس، اولین شهید راه مسیحیت بود و به همین دلیل بسیاری کلیساهای دنیا، به نام او بنا شده‌اند.

نقاشی و مجسمه‌های داخل کلیسای سنت استفانوس و ساختمان این کلیسا، برای هرکسی که به تحقیق درباره ادیان مختلف علاقه‌مند، بسیار جذاب خواهد بود. به شما اطمینان می‌دهم که از دیدن این کلیسا پشیمان نخواهید شد.

قلعه بابک

عکس قلعه بابک - جاهای دیدنی آذربایجان شرقی

اگر به تاریخ ایران بعد از اسلام علاقه‌مند باشید، حتما نام بابک خرم دین را شنیده‌اید. این فرمانده ایرانی، از رهبران مبارز علیه مهاجمان عرب در تاریخ فتح ایران به دست اعراب است. قلعه بابک در واقع محل زندگی بابک در کوه‌های کلیبر از توابع تبریز است. ارزش تاریخی این قلعه، از این بنای تاریخی، یک میراث باستانی منحصربه‌فرد ساخته است.

منبع علی بابا

نویسندگی در شهر شیربان

اگر دوست دارید در سایت ما به عنوان نویسنده فعالیت کنید در تلگرام به ایدی rezamxc پیام دهیدمدرسه شیربان