بهترین روستای فیروزکوه
شهر شیربان

فهرست عناوین جاهای دیدنی فیروزکوه

به موازات جاده چالوس یک مسیری سرکش، مرتفع و شیک در دل دامنه های شرقی رشته کوه البرز وجود دارد که دریای خزر را به پایتخت متصل می کند. این مسیری است که احتمالاً در مورد آن شنیده اید. همنام نگینی که در دلش وجود دارد به آن فیروزکوه می گویند. در جاده فیروزکوه هر جا که منحرف شدی؛ بدون شک روستایی زیبا در انتظار شماست. در این مطلب قصد داریم در مورد روستاهای فیروزکوه صحبت کنیم.

جاهای دیدنی فیروزکوه: روستای زرین دشت

بهترین روستای فیروزکوه

روستای زرین دشت یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه است به دلیل موقعیت خاص اقلیمی از توابع شهرستان فیروزکوه است و با داشتن باغات و کوه و چشمه های زیبا مقصد خیلی از گردشگران مخصوصا در فصل بهار می باشد و در تابستان که هوا گرم است مورد استقبال دوستداران طبیعت و گردشگران واقع می شود و حتما از سفر به این روستا خاطرات خوب و بی نظیری خواهید داشت.

در زمان بهار وبا هوا آلودگی در پایتخت ، شاید کمتر کسی فکر می کند که با رفتن به 120 کیلومتر قادر به مشاهده طبیعت زیبایی باشد. در ۴۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه، روستای زیبایی به اسم زرین دشت وجود دارد. زرین دشت در دشت زرین، بین رشته کوه های البرز است و از آب رودخانه «حبله رود» استفاده می کند.

چیزی که روستای زرین دشت را به ویژه در فصل بهار و تابستان به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرده است، هوای مطبوع، آرامش و به دور از هیاهو و هیاهوی شهر و منظره سرسبز و چشم نواز می باشد. آنقدر جذاب است که سختی پیچ های جاده را فراموش می کنید و از طبیعت استفاده می کنید.آب این استخر طبیعی زیبا از چشمه ای به آن تامین می شود، منابع محلی و روستاییان معتقدند آب معدنی استخر خمبوبه دارای خواص درمانی برای درمان بیماری های پوستی و مفصلی می باشد.

خاصیت درمانی؟

شفافیت و لطافت پوست روستاییان به دلیل خواص درمانی خمبوبه است، چنانکه در گذشته در بین روستاییان این باور وجود داشت که در فصول گرم سال چندین بار در این استخر شنا کنند. کمتر سالمندی در این روستا ممکن است دچار درد مفاصل و بیماری مفاصل شود این آب برای تسکین و رفع آلودگی های پوستی و همچنین برای کاهش درد مفاصل مفید است.

تحریک جریان خون یکی از اقدامات موثری است که آب معدنی برای بدن انجام می دهد و باعث رفع خستگی و آرامش در انسان می شود. به گفته گردشگران بهترین فصل برای سفر به خمده بهار و تابستان می باشد زیرا فیروزکوه سردترین و کوهستانی ترین نقطه استان تهران است و در پاییز و زمستان گردشگران به آن جا نمی روند.

روستای زرین دشت از 4 قسمت برخوردار است: مزداران، آتشان، دهگردان، انزاها و هر یک از این قسمت ها نماد زیبایی‌های خداوند می باشد و روستای مزداران مرکز این بخش است. روستای زرین دشت شهدای زیادی تقریبا 450 شهید به انقلاب تقدیم کرد. شهدا عاشقانه در جبهه ها شرکت کردند و در کنار سایر رزمندگان از میهن اسلامی دفاع کردند و چه خوب با خدا معامله کردند.

روستای زرین دشت از نظر مذهبی قوی است و یک روستای مذهبی و سنتی می باشد که فرزندان متدین از جمله روحانی را تربیت کرده است. در این روستا مردم آداب و رسوم قدیمی خود را حفظ کرده و آن را ارج می نهند و جوانانی که این روزها روستا را ترک کرده اند برای شرکت در مراسم عزاداری به ویژه عاشورا و تاسوعا راهی زرین دشت شده اند.

محصولات کشاورزی

روستای زرین دشت از لحاظ محصولات کشاورزی رونق زیادی دارد و می توان گفت در این روستا انواع آلبالو، گیلاس، توت و باغ گردو وجود دارد. توجه کنید که کارهای اهالی این روستا از این محصولات کشاورزی تامین خواهد شد. گردو بیشترین سهم را برای تامین نیازهای مالی روستا دارد. در فصل بهار و تابستان در این روستا به وفور میوه های خوب یافت می شود.

آب و هوای روستای زرین دشت معتدل و دور از آلودگی هوا می باشد و در فصل بهار و تابستان در این روستا میوه های خوب، رنگارنگ و لذیذ فراوانی وجود دارد که با طبیعت بکر، تمیز و سرسبز خود گردشگران را به وجد می آورد. برای دیدن طبیعت زیبای روستای زرین دشت کافی است هوس کرده و در جاده تهران – فیروزکوه قدم بردارید. پس از گذر از شهرهای دماوند، آبسرد، جابان و سربندان از 2 تونل عبور می کنید و طبق تابلو (به زرین دشت) وارد روستا شده و 18 کیلومتر را پشت سر گذاشته و از روستای انزاها عبور می کنید.

جاهای دیدنی فیروزکوه: روستای گچه

زندگی در فیروزکوه

گچه فیروزکوه یکی از روستاهای سرسبز تهران می باشد که در شهرستان فیروزکوه از توابع شهرستان حبله رود قرار دارد. این روستای کوچک و سرسبز تقریبا 180 نفر یا 50 خانوار جمعیت دارد. گچه یکی از روستاها با آب و هوای مناسب در نزدیک پایتخت می باشد. در اطراف روستای گچه جاذبه های گردشگری فراوانی قرار دارد.

جاهای دیدنی فیروزکوه دماوند

مسیر ها

روستای گچه از توابع مرکزی فیروزکوه می باشد. این روستا در 123 کیلومتری تهران قرار دارد. گچه تقریبا 55 کیلومتر با فیروزکوه فاصله دارد. برای رفتن به روستای گچه از شرق تهران به فیروزکوه بروید. مسیر 1: پس از عبور از جابان و سربندان به طرف راست در جاده گوجیج ادامه دهید. پس از عبور از سیمین دشت به روستای گچه می روید.

 فیروزکوه تهران

مسیر 2: پس از عبور از پمپ بنزین سربندان و سیدآباد، از جاده فرعی به طرف راست به طرف روستاهای کلاک، رودافشان، مشهد، حصاربان بروید. بالاخره به ثمین دشت و گچه می روید. برای رسیدن به روستای گچه حدود 2 ساعت و 20 دقیقه زمان لازم است. اگر ماشین ندارید نگران نباشید. سیمین دشت دارای ایستگاه قطار است. این مسیر ریلی یکی از قدیمی ترین مسیرهای ایران می باشد.شما قادر هستید با قطار تهران – ساری در ایستگاه سیمین دشت از قطار پیاده شوید. فاصله سیمین دشت تا روستای گچه حدود 3 کیلومتر می باشد.

روستای دهین فیروزکوه

روستای دهین فیروزکوه یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی قسمت مرکزی فیروزکوه بوده که قدمت آن به قرن نهم هجری قمری می رسد. شغل بیشتر مردم روستای دهین دامداری و کشاورزی است. یکی از نقاط دیدنی حمام قدیمی است، قبرستان روستای دهین پلکانی و دارای درختان فراوان است و جمعیت آن 303 نفر است. غذای سنتی آن آب کشک، خساندو، اشکنه گوجه و غیره است. لهجه مردم این روستا مازندرانی است.این روستا در 16 کیلومتری شهر فیروزکوه و 12 کیلومتری جاده تهران شمال در یک تپه با ارتفاع تقریبا 200 متر می باشد.

روستای سله بن

روستای سله بن در 100 کیلومتری جاده فیروزکوه – تهران و کیلومتری جاده ارجمند قرار دارد و حدود یک ساعت و نیم با تهران فاصله دارد. حیف است قبل از اینکه زیر آب فرو برود، آن را نبینید. ساخت سد نمرود در تنگه سوتک این روستا نشان می دهد که این روستای بسیار سرسبز درآینده به زیر آب می رود. آب و هوای روستا سرد و کوهستانی می باشد. تابستانی زیبا با آب و هوای عالی است و زمستان ها خیلی سرد می باشد و باران زیادی می بارد. مزارع سرسبز با خاک حاصلخیز این روستا بیشتر از 800 هکتار است.

قدمت این روستا 3000 سال است و داشتن تپه ای تاریخی و کشف سفال های زیبا با این قدمت گویای این امر است. در این روستای تاریخی به زبان مازندرانی نیز صحبت می شود. این روستا در شهرستان دوبلک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۵۸۵ نفر (۱۸۶خانوار) ​​می‌باشد. جمعیت غیر دائمی یا فصلی روستا 2176 نفر (568 خانوار که در فصول بهار و تابستان زندگی می کنند و در فصل سرما به شهرها مهاجرت می کنند) می باشد.

سد نمرود سله بن

سد نمرود سدی در شهرستان فیروزکوه در 18 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فیروزکوه و حدود 2 کیلومتری زیر روستای صالح بن بر روی رودخانه حبله و در ارتفاع 2020 متری قرار دارد. در سال 1384 ساخت سد در نزدیکی فیروزکوه متوقف شد. در اصل این کلنگ در سرزمینی فرود آمد که میزبان طبیعت زیبای منطقه افتخاری فیروزکوه بود. کمبود آب در اراضی کشاورزی دشت گرمسار و شهرستان گرمسار دلیل اصلی احداث این سد است، شاید تعجب کنید که چرا منطقه ای در مرز استان های تهران و مازندران باید میزبان یک سددر سمنان شود.

اما حق آبه رودخانه حبله که در نهایت به دشت گرمسار می ریزد باعث این تصمیم شد. در حال حاضر ساخت سد تقریباً به پایان رسیده و سد در مرحله آبگیری می باشد. مقدار آب قابل ذخیره سازی در این سد تقریبا 120 میلیون متر مکعب (کمی بیشتر از سد لتیان) می باشد. دریاچه سد که هنوز به طور کامل زهکشی نشده است، چشم انداز زیبایی از جاده دسترسی دارد. در کنار جاده قادر هستید به تماشای مناظر زیبای دریاچه و ترکیب آب، درختان، کوه ها و آسمان بنشینید.

آب و هوای روستا سرد و کوهستانی می باشد. تابستان های زیبا با آب و هوای عالی و زمستان های بسیار سرد و بارندگی زیاد است بنابراین بهترین زمان برای سفر به روستای سله بن فصل های گرم سال است. این روستای عالی و سرسبز به دلیل مسافت با کلان شهر تهران به تازگی به یکی از ییلاق های تهران تبدیل شده است.در بالای سد دریاچه زیبایی تشکیل می دهد که به کمپ و گذراندن یک روز عالی در طبیعت جان می بخشد. همچنین رودخانه ای همیشه از میان روستا می گذرد که بسیار سرسبز و دیدنی می باشد.

جاهای دیدنی فیروزکوه: روستای طارن

روستای طارس

روستای طارن فیروزکوه روستایی در قسمت مرکزی شهرستان در استان تهران است. طارن یکی از روستاهای شهرستان فیروزکوه یکی از سه ییلاق ایل افتری می باشد. مردم این روستا فقط سه ماه در تابستان زندگی می کنند. یکی از چشمه های حبله رود از این روستا سرچشمه می گیرد.

جاهای دیدنی فیروز کوه روستای طارن

بیشتر اهالی روستا دامداری و کشاورزی می کنند و از ماست پنیر آروشه به عنوان یکی از لبنیات استفاده می کند. این روستا در دهستان پشتکوه می باشد و مطابق با سرشماری سال ۱۳۸۵ ایران، جمعیت آن ۴۹ نفر (۱۰خانوار) ​​می‌باشد.

جاهای دیدنی فیروزکوه: روستای طارس

آب معدنی روستای طارس

روستای طارس فیروزکوه روستایی در بخش مرکزی شهرستان در استان تهران است. نام قدیمی آن حارس و زبان رایج در طارس تاتی می باشد. روستای طارس یکی از روستاهای دهستان شهرآباد در قسمت مرکزی شهرستان فیروزکوه بوده که تقریبا 15 کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان است و جمعیت آن 569 نفر (371 خانوار) ​​می باشد. در تابستان جمعیتی بالغ بر 1000 نفر وجود دارد.

روستای طارس دارای آب معدنی بوده که برای درمان سنگ کلیه مناسب است و همه ساله افراد زیادی برای رهایی از درد سنگ کلیه به این روستا می آیند و آن را با خود می برند. توجه کنید که از چشمه اشن که همان چشمه آب معدنی بوده تقریبا 15 کیلومتر فاصله است که تقریبا 5/3 کیلومتر آن جاده خاکی و بقیه کوهستانی است و تمام خانه های روستا دارای آب معدنی هستند.

روستای طارس

در بخش شمالی این روستا آثار تاریخی متعددی مثل امامزاده احمد و محمد (ع) و یک برج سنگی است که در حدود یک کیلومتری یکدیگر قرار دارند و در ورودی بقعه فضایی مستطیل شکل وجود دارد که یکی از الحاقات زیر به بنا می باشد و از مصالح سنگی طراحی شده است. سقف ایوان یا پیشخوان ورودی از تیرها و تخته‌هایی است که بر اثر بارش برف و باران و عدم توجه به موقع از بین رفته و نیاز مبرمی به بازسازی دارد.

جاهای دیدنی فیروز کوه روستای طارس

فضای زیر گنبد این بنا چند ضلعی است و در هر ضلع طاق هایی نصب شده است و در وسط این فضا و زیر صندوق چوبی (مجر) دو بقعه در کنار یکدیگر قرار دارد که به امام زاده احمد و محمد (ع) معروف هستند.. علاوه بر این در بخش شمالی امامزادگان برج سنگی یا گنبد گبری قرار دارد که دارای پلان مدور و بالای گنبدی است. شکل ظاهری برج از بیرون و داخل هشت ضلعی است و ترکیب آن از کف تا بالای گنبد یکسان می باشد و در داخل آن مثلث خاصی به جز چند طاق و خوابگاه ساده در پشت بام دیده نمی شود.

بهترین فیروزکوه: روستای لزور

 جاهای دیدنی روستای لزور

روستای لزور یکی از روستاهای بزرگ استان تهران و از توابع شهرستان فیروزکوه می باشد. این روستا در روستای قزقانچای از توابع شهرستان فیروزکوه در 165 کیلومتری شمال شرق تهران و 45 کیلومتری شمال غربی فیروزکوه در بین رشته کوه های البرز وجود دارد. لزور روستایی پرجمعیت است. بر اساس سرشماری سال 1385 جمعیت این روستا بالغ بر 2000 نفر در قالب 561 خانوار می باشد.

 فاصله تهران تا لزور

اما با ساخت و سازهای جدید و ساکنان فصلی به گفته اهالی جمعیت فعلی روستا بیشتر از 900 خانوار می باشد. تا اواسط یا حتی اواخر تابستان اگر به لزور بروید، می بینید که هنوز بهار از این روستا بیرون نرفته است، رودخانه ها همچنان جاری و پر هستند و طراوت و سرسبزی هنوز مهمان دشت ها و مراتع لزور می باشد. روستای لزور به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی و جاذبه های گردشگری منحصر به فرد و متنوع همواره یکی از مراکز گردشگری شهرستان فیروزکوه به شمار می رفته است.

جاهای دیدنی فیروزکوه روستای لزور

موقیت

لزور از شمال با روستاهای نشل و برزنه در شهرستان بابل هم مرز است. این روستا از ارتباطی شمال کشور در سفرهای پیاده و چهار پا بود. اما اکنون که سفر با ماشین مهیا شده و مسیر جاده ها عوض شده است، دیگر از این مسیر برای رفت و آمد استفاده نمی شود، مگر اینکه هر از چند گاهی عبور گردشگران یا کوهنوردان به لزور برسد.

لزور

این روستا از قدیم دارالمومنین بوده و الان هم است. ارتفاع روستای لزور از سطح دریا حدود 2400 متر است. زبان اصلی و محلی مردم این روستا گویش لزوزی است که یکی از گویش های مازندرانی (طبری) است و یکی از زبان های شمال ایران به شمار می رود. لزور از محله های قدیمی به نام های: اوپه، شجاع خیل، کشک ریس، کلا چپان وغیره است و بیشتر نام خانوادگی روستا اسفندیار، شجاع و موسوی است. اهالی روستای لزور از راه کشاورزی و دامداری به کسب درآمد می پردازند.

PDF of this article

لینک های کوتاه

yun

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک پاسخ در “جاهای دیدنی فیروزکوه جاذبه های گردشگری فیروز کوه”

  • مسعود
    1402-10-05 در19:17

    ممنون که از شهرستان فیروزکوه اطلاعات به بقیه میرسونی…روستای سرانزا..قلعه سرخ سرانزا..منطقه ییلاقی خونزی..

    0
    0

نویسندگی در شهر شیربان

اگر دوست دارید در سایت ما به عنوان نویسنده فعالیت کنید در تلگرام به ایدی rezamxc پیام دهیدمدرسه شیربان