معلمین گرامی چنانه قصد انتشار نمونه سوالات تالیفی خود را دارید برای ارتباط با ما به ایدی rezamxc در تلگرام پیام دهید

سوالات درس یک و درس دو در مدرسه شهر شیربان موجود است. می‌توانید از آنها استفاده کنید


فهرست عناوین

  1. قسمت اول سوالات درس 3 جغرافیا دوازدهم
  2. قسمت دوم سوال های درس سوم با جواب
  3. بخش سوم سوالات جغرافیا درس 3

قسمت اول سوالات درس 3 جغرافیا دوازدهم

سوالات درس سوم جغرافیا دوازدهم

1-مهم ترین تحولات حمل ونقل در ۴۰۰۰ سال پیش را بنویسید.

پیش تر از چهار هزار سال قبل، در زمان نخستین تمدن های کهن، انسان ها برای حمل بار از چار پایان استفاده می کردند و در منطقه بین النهرین حمل ونقل با قایق های پارویی در رودخانه ها معمول بود.اختراع چرخ همچون کشف آتش تحول بزرگی در زندگی انسان آن دوره پدید آورد.

۲-مهم ترین تحولات حمل و نقل در دوره هخامنشیان و دولت روم را شرح دهید.

مطالعات تاریخی وجود شبکه های حمل ونقل و گسترش آنها را در دوره های زمانی مختلف نشان می دهد. برای مثال در قلمرو پهناور ایران در دوره هخامنشیان، راه ها و چاپار خانه هایی در نقاط مختلف این قلمرو ایجاد شده بودند. جاده های سنگفرشی گسترده و طولانی در امپراتوری روم که همه نقاط را به مرکز و پایتخت متصل می کرد و شکل گیری جاده ابریشم که در آن کاروان ها از شرق آسیا تا غرب اروپا را در می نوردیدند، نمونه هایی از ضرورت وجودراه ها و گسترش آنها در طی تاریخ بوده است. البته حمل و نقل نیز به نوبه خود در توسعه و گسترش تمدن ها نقش مهمی ایفا کرده است.

۳– مهم ترین تحولات حمل و نقل تا پیش از انقلاب صنعتی را بیان کنید.

تا پیش از انقلاب صنعتی (۱۸۷۰- ۱۸۰۰م،) برای قرن ها، وسایل حمل و نقل زمینی به کندی و با صرف زمان زیاد مسافت های طولانی را طی می کردند و قادر به حمل میزان کمی بار بودند. بر روی خشکی ها، نیروی انسان و چار پایان عامل حرکت مسافر و بار در دریاهانیروی باد محرک کشتی ها بود. اختراع موتور بخار تحول بزرگی در حمل و نقل آبی و ریلی به وجود آورد.

۴– مهم ترین تحولات حمل و نقل در اوایل قرن نوزدهم را بنویسید

در اوایل قرن نوزدهم نخستین لوکوموتیوهای مجهز به موتور بخار در انگلستان ساخته شد و قطارها را در بین شهرها به حرکت در آورد و این کشور را به زادگاه قطار تبدیل کرد. حمل و نقل ریلی موجب حرکت آسان تر بار و حمل بارهای سنگین در مسافت های نسبتا دور شد و رونق بسیار پیدا کرد. بعدها با کشف و استخراج نفت و جایگزین شدن آن با زغال سنگ، سرعت و کارآیی وسایل حمل و نقل بیشتر شد.

۵– مهم ترین تحولات حمل و نقل در اوایل قرن بیستم را بنویسید.

در اوایل قرن بیستم اختراع و تولید انبوه اتومبیل، چهره فضاهای شهری و خارج از شهرها را تغییر داد. خیابان های اصلی و فرعی و تقاطع ها در شهرها و شبکه های جادهای وسیع بین شهرها و روستاها ایجاد شدند و به دنبال آن مکان ها و مراکز خدمات راهداری مانند پمپ بنزین ها و تعمیر گاه های اتومبیل و… پدیدار شدند.

پیشنهادی: موضوعات کلاس 12

قسمت دوم سوال های درس سوم

جغرافیا درس سه نمونه سوالات

۶– مهم ترین تحولات حمل و نقل در طی جنگ جهانی دوم را بیان کنید.

در طی جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵–۱۹۳۹م) اولین هواپیمای جت در آلمان ساخته شد. موتور جت توان بیشتری داشت و موجب شد هواپیماهای بزرگ تر مسافر بری ساخته شود و هواپیماهای جت مسافربری در آسمان ها به پرواز در آيند. بعدها تولید هواپیماهای بویینگ حمل و نقل هوایی را در سراسر جهان گسترش دادند.

7-عوامل موجب گسترش و تحول در صنعت حمل ونقل در نیم قرن اخیر را بنویسید.

  • افزایش جمعیت
  • افزایش تقاضا برای حمل ونقل،
  • گسترش تجارت و اقتصاد جهانی
  • پیشرفت های علمی و فناوری

8-مهم ترین وسایل حمل‌ونقل در جهان امروز را بنویسید.

به طوری که امروزه کشتی های غول پیکر کانتینری و نفت کش ها، هواپیماهای ایرباس، قطارهای تندرو و انواع خودروهای
شخصی وعمومی تحرک و جابه جایی بین مکان ها را به طور چشمگیری افزایش داده اند.

9-تعریف حمل و نقل را بنویسید.

حمل ونقل عبارت است از جابه جایی مردم (مسافر) بار (کالا) و اطلاعات

بخش سوم سوالات جغرافیا درس 3

نمونه سوال های درس 3 جغرافیا 12

۱۰-اهمیت حمل و نقل را بنویسید . هریک را به اختصار شرح دهید

الف) اهمیت سیاسی

داشتن وسایل و شبکه های پیشرفته حمل و نقل از عوامل قدرت ملی یک کشور محسوب می شود. دسترسی به کانال ها، بندرها، تنگه ها و نظایر آن از عوامل قدرت سیاسی کشورها بوده و حکومت ها می توانند از آنها در مواقع خاص به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کنند.

ب) اهمیت اجتماعی:

مردم برای جابه جایی بین محل کار و سکونت، دسترسی به مراکز درمانی و بهداشتی، مراکز آموزشی و شرکت در فعالیت های اجتماعی، هنری و فرهنگی و امور تفریحی و گذران اوقات فراغت به حمل و نقل مناسب نیاز دارند. حمل ونقل اهمیت به سزایی در ارتباط مردم و تبادل فرهنگی بین نواحی مختلف دارد.

پ) اهمیت اقتصادی:

امروزه هیچ ناحیه ای خود کفا نیست و همه نواحی چه در داخل کشورها و چه در سطح بینالمللی برای برآوردن نیازهای اقتصادی خود به یکدیگر وابسته اند. صاحبنظران، حمل ونقل را کلید توسعه اقتصادی و رکن زیربنایی اقتصاد کشورها می دانند. فعالیت های اقتصادی تولید و توزیع و تجارت به شدت به شبکه های حمل ونقل وابسته اند. گردشگری نیز به عنوان یک فعالیت اقتصادی مهم در کشورها به زیر ساختهای حمل و نقل نیاز دارد

ت)اهمیت زیست محیطی

امروزه با توجه به نقشی که فعالیت های حمل و نقل در بروز مسائل و مشکلات زیست محیطی دارد، همه جوامع تلاش می کنند تا برای جلوگیری با کاهش این آثار نامطلوب و حل مشکلات چاره اندیشی و برنامه ریزی کنند.

۱۱– ارتباط متقابل میان حمل و نقل با جغرافیا را بنویسید.

حمل و نقل با جابه جایی در پهنه مکان و فضای جغرافیایی سرو کار دارد و هدف حمل و نقل ارتباط دادن مکان ها و نواحی با یکدیگر است. بدین ترتیب ماهیت حمل و نقل اساسأ جغرافیایی است و با مفاهیمی چون مکان، موقعیت مکانی، مسافت، مبدأ، مقصد و نظایر آن سرو کار دارد. همچنین شبکه های حمل ونقل هم از محیط جغرافیایی تأثیر می پذیرند و هم بر فضای جغرافیایی تأثیر می گذارند.

۱۲– تعريف جغرافیای حمل و نقل را بنویسید.

جغرافیای حمل ونقل شاخه ای از دانش جغرافیاست که جابه جایی مردم، بار و اطلاعات را در سطح زمین مطالعه می کند و به بررسی الگوهای پراکندگی و شیوه های حمل ونقل و اثرات آنها بر محیط به منظور برنامه ریزی و مدیریت مطلوب منطقه ای می پردازد.

3-چرا جغرافیای حمل و نقل شاخه ای از جغرافیای اقتصادی محسوب می شود؟

از آن جایی که حمل و نقل در فعالیت های اقتصادی و مکان گزینی واحدهای تولیدی و خدماتی و تجاری نقش مهمی دارد جغرافیای حمل‌ونقل، شاخه ای از جغرافیای اقتصادی محسوب می شود.

14-شیوه های حمل ونقل را نام ببرید.

حمل ونقل جاده ای حمل ونقل ریلی حمل ونقل آبی حمل ونقل هوایی حمل ونقل ازطریق لوله

 

B2n

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *